1. GİRİŞ
	Günümüz işletmelerinin etkinlik ve verimliliğinde rol alan unsurların 
	başında insan faktörü yer almaktadır. İşletmenin amaçlarına ulaşmada etkin 
	bir role sahip olan insana duyulan ihtiyaç emeklilik, istifalar, iş akdinin sona 
	erdirilmesi, ölümler, hastalık, kaza, doğum gibi nedenlerle uzun süreli alınan 
	izinler, işlerle ilgili yapılan yeni düzenlemeler, şirket evlilikleri gibi 
	sebeplerle artacaktır ve yeni bir işgören bulma ya da seçilmesi zorunluluğu 
	ortaya çıkacaktır.
	Planlama sonucunda ortaya çıkan personel açığını karşılamak üzere 
	gerekli bilgi, yetenek, beceri ve motivasyona sahip adayları araştırma ve 
	isletmeye çekebilmek insan kaynakları planlamasının amaçları arasındadır. 
	Gerekli ve nitelikli insan kaynağının sağlanması da çok sayıda kaynağın ve 
	yöntemin kullanılmasını gerekmektedir.[1]
	İşletmelerdeki birbirinden farklı is ve pozisyonlar, birbirine göre 
	değişik nitelik, yetenek ve kişilik özellikleri gerektirir. Bu durum ise 
	işletmelerde, işe uygun ve nitelikli insanların istihdam edilmesi 
	zorunluluğunu beraberinde getirmiştir. Çalışan ile iş arasındaki uyumun Hava ÇAVDAR & Mehmet ÇAVDAR
	81
	sağlanabilmesi için hem bireyin yeteneklerinin hem de bireyin kişilik 
	yapısının çalıştığı işe uygunluğu gereklidir. Eğer işgörenin yetenekleri ile 
	işin gerekleri arasında bir uyum yoksa kişi işini gereğince yerine 
	getiremeyecektir. İş yükünü taşımayan işgören hem fiziksel, hem de 
	psikolojik yönden yorgun düşecek, büyük bir olasılıkla da işi bırakacaktır. 
	Aynı şekilde, işin gereklerini yerine getiremeyen bir işgören çalışma 
	arkadaşlarının da temposunu etkileyeceğinden, beraber çalıştığı işgörenlerin 
	verimlerini ve morallerini olumsuz yönde etkileyebilecektir [2].
	Bu demek oluyor ki işletmenin işleyebilmesi yapmış veya yapacak 
	olduğu etkin bir işgören bulma ve seçme sürecine bağlıdır.
	2. İŞGÖREN BULMA
	İşgören bulma, işletmenin ihtiyaç duyduğu niteliklere uygun adayları 
	bulma sürecini oluşturur. İşgören seçimi sırasında işletmenin kötüler 
	arasından en iyiyi seçme durumunda kalmaması için aday bulma çabalarını 
	etkin hale getirmeli ve iyiler içinden en iyiyi seçmelidir. Bunu yaparken de 
	en ideal insan gücünü hangi kaynaklardan sağlayacağını saptanması gerekir. 
	Bunun nasıl yapılabileceğini işletmenin izlediği personel politikası belirler. 
	İşletmelerin işgören eksikliklerini tamamlamak için genelde kullandığı iki 
	yöntem vardır. Bunlardan bir tanesi iç kaynaklardan yararlanmak diğeri ise 
	dış kaynaklara başvurmaktır. Eğer iç kaynakları tercih etmişse terfi ya da 
	transfer yollarını kullanır ya da dış kaynaklara başvurarak eksiklerini 
	giderir.
	İşletme hangi kaynakları kullanacağına karar vermeden önce dikkat 
	etmesi gereken iki husus vardır. Birincisi, hangi işe eleman alınacağını, bu 
	işin kişiden neler beklediğini, işin gereklerinin neler olduğunu çok iyi 
	belirlemesi gerekir ki bunu da ancak iş analizi sistemi ile gerçekleştirebilir. 
	İkincisi ise iş analizini yaptıktan sonra bu işi yapacak olan elemanın sahip 
	olması gereken özelliklerin neler olduğunu belirlemektir. Eğer bu iş böyle 
	yapılmaz ise sonuç hem işletme hem de İsgören açısından hüsran olacaktır.İşletmelerde İşgören Bulma ve Seçme Aşamaları
	82
	İşgören bulma ve seçme işleminin sağlıklı yürüyebilmesi için 
	olmazsa olmazı bu çalışmayı yapacak kişinin bu konudaki eğitimi ve 
	deneyimidir. İşletme daha ilk görüşmede çok değerli bir elemanı 
	kaybedebilir veya kazanabilir. Bu yüzden bu işi yapacak olan kişinin işinde 
	uzman olması gerekmektedir.
	Hazırlık çalışmalarının en önemli yönü her bölüm için gereksinme 
	duyulan personelin ilgili bölüm yetkilileri tarafından personel bölümüne 
	iletilmesi ya da istenmesidir. Bu amaçla talebinin ve işgören arama mevkii 
	için gereken özelliklerin ana hatları ile yer aldığı Personel İstek Formu ilgili 
	bölüm yetkilileri tarafından doldurularak personel müdürlüğüne iletilir [3].
	Önce, elemana ihtiyaç duyan bölüm yetkilisi bu formu doldurup 
	insan kaynakları bölümüne verir. İnsan kaynakları bölümü ise söz konusu 
	elemanın bulunması için bütün kaynakları araştırır ve ilk görüşmeyi yapar. 
	Sonra uygun bulduğu kişileri ilgili bölüm yöneticisi ile görüştürür. Eğer 
	eleman işe uygunsa bu form tekrar insan kaynaklarına gönderilir. İnsan 
	kaynaklarında son değerlen-dirilmesi yapıldıktan sonra üst yönetime sunar 
	ve süreç tamamlanmış olur.
	2.1 İç Kaynaklar
	İşgücü ihtiyacının giderilmesinde işletmelerin aklına gelen ilk 
	yöntem iç kaynakları kullanmak olmuştur. Başlıca faydaları;
	· Kurum içinde hareketliliğin sağlanması
	· Kurumun kendi öz kaynaklarından yararlanması
	· Daha düşük maliyetli olması 
	· Yeni yeteneklerin keşfedilmesi ve alt kadrolara fırsat verilmesi
	· Kurumdan dışarıya beyin göçünün engellenmesi 
	· Elemanın adaptasyonun hızlı olması sonucu verimliliğin 
	artması,Hava ÇAVDAR & Mehmet ÇAVDAR
	83
	Bu uygulamada iç kaynaklar olarak terfi, iç transferler, gayri resmi 
	araştırma, beceri envanteri, açık işler bildirimi gibi uygulamalar 
	kullanılmaktadır
	2.1.1 Terfi
	İşletmede bulunan herhangi bir personelin bulunduğu konumdan 
	yetki ve sorumlulukları daha da geniş ve statüsünü arttıracak diğer bir 
	göreve geçiş yapmasıdır.
	Çalışanların kurum içinde bulunduğu yerden daha iyi bir yere 
	gelmesi işçiler açısından motivasyonu arttırıcı olarak görülebilir. Çünkü 
	çalışanın emeğinin karşılığını alacak olduğunu ve yükselme imkânının 
	olmasını bilmesi hem işe bağlılığını arttırması hem de daha verimli 
	çalışması açısından büyük önem arz etmektedir. Durum böyle olunca hem 
	üretim hem verim hem de kalite artacaktır. Tabii ki bu durum işletmenin 
	büyük bir kârlılık içinde üretimine devam etmesini sağlayacaktır. Sonuç 
	olarak işçi de işveren de mutlu olacaktır
	İşletme bünyesindeki terfi işlemini gerçekleştirmede üç yöntem 
	izleyebilir. 
	Basamaksal Sıraya Göre Yükselme: Bu uygulamada hiyerarşik 
	piramide uygun olarak yükselme söz konusu olur.
	Eskilik (kıdem) Durumuna Göre Yükselme: Deneyim gücü işe 
	uyumu kolaylaştırdığından, işin gerektirdiği kural ve ilkeleri yakından 
	tanımaya olanak sağlar. Bu nedenle elde edilen deneyime dayanarak uzun 
	yıllardan bu yana eskilik derecesi yükselmenin en geçerli kriteri olagelmiştir
	Başarı Durumuna Göre Yükselme (ödüllendirme): İşgörenin işinde 
	gösterdiği başarı ve disiplin ya da işletmeye olan bağlılığı yükselme ile 
	ödüllendirilebilir.
	2.1.2 İç Transfer
	İşletmede bir görev boşaldığı zaman bu yere “aynı düzeyde” bir 
	başka kişinin atanması anlamına gelmektedir. Örneğin; bir ustabaşı işinden İşletmelerde İşgören Bulma ve Seçme Aşamaları
	84
	ayrıldığı zaman onun yerine yine işletme içinden o görevi yapabilecek 
	deneyim ve yeteneğe sahip olan bir başka ustabaşı atanabilir
	Personel eksikliğinin bu şekilde giderilmesi işletme açısından ucuz 
	ve kolay olacağı gibi, personelin uyum sağlama gibi bir sorunu 
	olmayacaktır. Fakat bir personelin eski işini bırakması yeni personel 
	ihtiyacını doğuracaktır. Ayrıca yeni işte ki verimini arttırması vakit 
	alacağından işletmenin zaman ve ekonomik açıdan kaybı olacaktır.
	2.1.3 Gayri Resmi Araştırma
	Gayri resmi araştırmada boş pozisyon ile bu pozisyonu dolduracak 
	adaylar, ilgili birim yöneticisi ve insan kaynakları bölümü yetkililerin 
	görüşmesi ile belirlenebilir. İşgören açığı bulunan bölüm yöneticisi, bu 
	gereksinmesini insan kaynakları birimine bildirir ve bu kadro için olası 
	adaylar hakkında görüşmede bulunur. İlgili bölüm yöneticisi tarafından 
	adayların belirlenmesi için bir araştırma yapılır. Bölüm yöneticisi ya ilk 
	tercihini yaptığı işgören ile görüşüp ona iş teklif eder ya da birkaç işgören 
	ile görüşerek beğendiği adaya iş teklifinde bulunur. Her ne kadar bu yöntem 
	oldukça yaygın olarak kullanılsa da, başvuru olanağının engellenmesi, boş 
	pozisyon için istekli olan diğer kişileri göz ardı etmesi bakımından 
	eleştirilmekte ve çalışanlarda rahatsızlık yaratmaktadır[4].
	2.1.4 Beceri Envanteri
	Personelin niteliklerini ayrıntılı olarak gösteren listelerdir. Örgütte 
	boş pozisyon ortaya çıktığında, bu envanter dikkatlice analiz edilerek 
	pozisyonun gerektirdiği nitelikleri taşıyan başvuru sahibi, listeden elde edilir 
	[5]. Personelin şirket içinde yükseltilmesini, yeteneklerinin 
	değerlendirilmesini ve moral verilmesini sağlar.
	2.1.5 Açık İşler Bildirimi
	İş bildirimi, örgütteki tüm çalışanlara, örgüt bülteni ya da ilan 
	panoları aracılığı ile açık işler hakkında bilgi verilmesini içermektedir. İş Hava ÇAVDAR & Mehmet ÇAVDAR
	85
	bildirimi ile şeffaf bir işgören bulma işlevi gerçekleştirilerek, eşit istihdam 
	ilkesi yaşama geçirilir; tüm çalışanlara boş pozisyon için aday olma olanağı 
	sağlanır [6]
	2.2 Dış Kaynaklar
	İsgören ihtiyacı için iç kaynaklar öncelikli olsa da, bu kaynaklar tüm 
	boşalan işleri doldurmakta yeterli olmamaktadır. Özellikle terfi yoluyla üst 
	basamaktaki boşluklar doldurulunca alt kademelerdeki bazı işlerin 
	boşalması kaçınılmaz olacaktır [7].
	Personel ihtiyacının dış kaynaklardan sağlanmasında dikkat edilmesi 
	gereken en önemli konu; nasıl olursa olsun elemanın bulunması değil uygun 
	elemanların, kabul edilebilir yöntemlerle sağlanmasıdır. İstenmeyen 
	yöntemlerle eleman ihtiyacını karşılamanın, kurumun bir eleman 
	kazanmasını sağlamakla birlikte kurum imajını zedeleyebileceği de 
	unutulmamalıdır[8].
	Ayrıca insan kaynağı ihtiyacının giderilmesi konusundaki 
	çalışmaların da kurumlar arasındaki rekabet ahlakına uygun olması 
	gereklidir. Dolayısıyla, insan kaynakları konusundaki kurum içi müdahaleler 
	kadar kurumlar arası ilişkilerde de etik kuralların ilke olarak benimsenmesi 
	son derece önemlidir.[9].
	Dış kaynaklardan personel sağlama amacıyla işletmelerin 
	yararlanabilecekleri ilanlar, doğrudan başvurular işletme çalışanlarının 
	aracılığıyla yapılan, başvurular, iş ve işçi bulma kurumları, özel insan 
	kaynakları danışmanlık büroları, eğitim kurumları, işgören kiralama, 
	internet gibi çeşitli araçlar bulunmaktadır
	3.PERSONEL SEÇİM SÜRECİ
	İş gören seçimi aday araştırma ve bulma çabaları sonucu oluşturulan 
	aday grubu içerisinden hangilerinin işe alınacağına karar verme 
	faaliyetlerinden oluşan ve bir dizi aşamayı içeren süreçtir. Bu aşamada 
	işletmenin ihtiyaç duyduğu, açık iş ya da işlerin gerektirdiği nitelikler 
	dikkate alınarak başvuruda bulunan adayların nitelik ve uygunlukları İşletmelerde İşgören Bulma ve Seçme Aşamaları
	86
	araştırılır. Seçim sürecindeki aşamaların sayısı ve kullanılan araçlar 
	işletmenin büyüklüğüne, işlerin niteliklerine, seçilecek personel sayısına vb. 
	etmenlere göre farklılık gösterebilmektedir.[10]
	İş gören seçimi konusunda işletmeler, biçimsel (sistematik) ya da 
	biçimsel olmayan bir yaklaşım benimseyebilirler. Biçimsel olmayan 
	yaklaşımda, genellikle karar verici işveren veya yönetici, adaylarla görüşür, 
	değerlendirir ve seçim kararı verir. Biçimsel veya sistematik seçim süreci ise 
	aşağıdaki aşama ve faaliyetleri içerir.[11]
	3.1 Başvuru Kabulü- Ön Görüşme
	Adaylar, şartlara uygun olarak ve yazılı olarak posta yoluyla 
	işletmedeki göreve talip olabilirler. Bu yolla istekte bulunan adayların 
	verdikleri bilgiye göre iş şartlarına uygun olup olmadığı saptanır. Bu 
	aşamada amaç açık olan işin gerektirdiği nitelikleri taşımayan adayların 
	elenmesidir. Başvuru dilekçeleri ve özgeçmiş belgelerinde ya da ilk 
	görüşmede, işin gerektirdiği asgari eğitim, deneyim ve fizik şartlarına sahip 
	olmadığı belirlenen kişiler elenir. Bunlardan bazıları başvurdukları iş 
	dışında boş işler için uygun görülebilir ve iş teklifi yapılabilir. 
	İşletmenin ilan şartlarına uygun olarak başvuruların şahsen yapıldığı 
	durumlarda kişi, işletmenin özel olarak hazırladığı bir başvuru formunu 
	doldurmalıdır
	3.2 Testler 
	Bu uygulamalar ile işin gerektirdiği bireysel özellikleri ölçmek 
	mümkündür. Bu özellikleri belirlemek için kişiye bir takım testler 
	uygulanabilir. Bu testler işin gereklerine uygun olarak kişinin niteliklerini 
	ortaya çıkaracak şekilde geçerliliği ve güvenirliliği tespit edilmiş testler 
	olmalıdır. Bu testler bilgi ölçüm testleri ve psikoteknik testler olarak iki 
	grupta incelenebilir.Hava ÇAVDAR & Mehmet ÇAVDAR
	87
	3.2.1 Bilgi Ölçüm Testleri
	Adayların yabancı dil bilme, bilgisayar kullanabilme ya da meslekle 
	alakalı herhangi bir makine bilgisini ölçmek amacıyla kişilere yapılan bilgi 
	yeterlilik sınavıdır. 
	Yapılacak sınav işe ve işletmeye gerekli bilgileri ölçmelidir, sorular 
	açık olmalıdır, sınav süresi ve ortamı adaylar arasında aynı olmalıdır. Sınav 
	geçici bilgileri değil kalıcı bilgileri ölçmelidir. 
	3.2.2 Psikoteknik Testler
	Bireylerin davranışsal ve teknik açılardan farklı yönlerini 
	belirlemeye yönelik bir ölçüm tekniğidir psikoteknik denir. Psikoteknik 
	testler bireyi genel özelliklerden daha çok öz olarak değerlendirmeye 
	yöneliktir. Bu değerlendirmeler insanı bütün olarak ele alır. Genel anlamı ile 
	psikolojik testler bireylerin yetenekleri, becerileri, performansları, güdüleri, 
	tutumları, savunmaları hakkında bilgi verecek soruların sorulmasına ortam 
	ve olanak sağlayan sistemli bir yaklaşımdır. Psikoteknik testlerin temel 
	amacı;
	Kişinin fizyolojik ve psikolojik niteliklerinin ölçmesidir
	İş gücünün verimli ve etkin çalışması için kişinin işe uyumu ile 
	yeteneklerini karşılaştırmasıdır.
	Kişiyi öz olarak veya gruba göre davranışsal özelliklerini ortaya 
	koymada kullanılmasıdır. 
	Böylece işin şartlarına uygun personelin objektif olarak seçilmesi 
	mümkündür. Testlerden elde edilen puanlar kullanılarak zekâ, kavrama 
	yeteneği, kaygı, saldırganlık vb. pek çok farklı boyutta bireyler birbiri ile 
	karşılaştırılarak farklılıkları saptanır. İşletmeler psikoteknik testleri; işe alım 
	süreçlerinde, çalışanları mesleğe yöneltmek, çalışanların iş rotasyonlarını 
	sağlamak, çalışanları terfi ettirmek, eğitim programlarının etkinliğini İşletmelerde İşgören Bulma ve Seçme Aşamaları
	88
	artırmak, eğitim için gerekli ihtiyaçları belirlemek ve çalışanlar için 
	tavsiyelerde bulunmak için kullanmaktadırlar[12].
	Testleri zekâ testleri, yetenek testleri, yaratıcılık testleri, kişilik 
	testleri ve ilgi testleri olmak üzere 5 gruba ayrılabiliriz
	3.2.3 İş Görüşmesi
	Eleman seçimi açısından görüşme, kilit bir rol oynamaktadır. Çünkü 
	işletme için iş gören adayın aday olmaktan çıkıp kurumun çalışanı olması 
	büyük ölçüde görüşmenin sonucuna bağlıdır.
	 Görüşmenin diğer bir önemi ise eleman seçimi sürecinin şimdiye 
	kadarki aşamalarında daha çok kâğıt üzerinden değerlendiren kişinin ilk 
	defa görülmesidir. Bu önemlidir. Çünkü bireyin sahip olduğu bilgi kişilik 
	özellikleri ve yeteneklerinin kendi beyanı dışında değerlendirilmesi söz 
	konusudur. Böylece görüşme, işe alınacak elemanları değerlendiren bir araç 
	olarak ön plana çıkmaktadır.
	 Görüşmenin temel amacı işe en uygun adayı belirlemektir. Dikkat 
	edilirse bu amaç tüm seçim sürecinin de amacıdır. 
	Görüşmenin diğer önemli bir fonksiyonu ise adayların kurum 
	hakkında bilgi sahibi olmaları ve kurumun imajını öğrenmeleridir. Görüşme 
	bir anlamda, işe alınacak bireyi daha yakından tanımaya, karşılıklı etkileşim 
	kurmaya olanak sağlar. Son olarak, görüşmenin en önemli sonuçlarından 
	birisi de başka herhangi bir yolla edinilmeyen ve insan ilişkilerine yönelik 
	bilgilerin sağlanmasıdır. Nitekim bu bilgiler yüz yüze görüşmede rahatlıkla 
	tespit edilebilir. Adayın konuşması, jest ve mimikleri, grup içindeki tavırları 
	ve davranışları çeşitli konulardaki tutumları görüşme yoluyla belirlenebilir 
	[9]Hava ÇAVDAR & Mehmet ÇAVDAR
	89
	3.2.3.1 Görüşme Yöntemleri 
	Görüşmenin yönteminin belirlenmesinde, görüşmeye katılan aday ve 
	görüşmeci sayısı, görüşmenin yeri, görüşmenin planlanma ve yürütülme 
	şekli ile soru tipleri rol oynar. Bu yöntemler bir arada uygulanabilir.
	3.2.3.2 Görüşmedeki Soru Tipleri
	Görüşmelerde sorulan her sorunun belirli bir amacı vardır. Tüm 
	soruları tahmin etmek imkânsızdır. Eğer hangi tip soruların genellikle hangi 
	amaçlarla sorulduğunu bilirseniz, benzer tür sorulara da hazırlıklı 
	olabilirsiniz. Aşağıda başlıca soru tipleri belirtilmiştir:
	a) Genel
	b) Kişisel bilgiler ile ilgili sorular 
	c) Eğitim ile ilgili sorular 
	d) Mesleki deneyim/bilgi ile ilgili sorular 
	e) Kişilik özellikleri ile ilgili sorular 
	f) Yetkinliklerle ilgili sorular
	g) Motivasyon ile ilgili sorular 
	h) Beklenti/koşullara ilişkin sorular
	3.2.4 Referans Araştırması
	Personel adayları ile yapılan görüşmelerden sonra, bu süreçte başarılı 
	olmuş adayların referans araştırmasının yapılması seçim sürecinin bir diğer 
	aşamasını oluşturur. Adayın geçmişteki davranışlarının, kişiliğinin bir 
	göstergesi olarak, gelecekteki davranışları hakkında ön fikir vereceği 
	düşüncesiyle başvurulan tekniklerdir. Bu yolla aday hakkında 
	öğretmenlerinden, eski işveren ve yöneticilerinden bilgi istenir. 
	Önemli olan aday hakkında objektif bilgileri elde edebilmektir. Eski 
	işveren, aday hakkında olumsuz bir yargıya sahip olsa da olumlu referans 
	vermiş olabilir. Bazen de işten ayrılan elemanına kızan eski işveren veya 
	yönetici onu özellikle kötüleyebilir. Bu bakımdan referans ve tavsiye İşletmelerde İşgören Bulma ve Seçme Aşamaları
	90
	mektupları personel seçiminde tek başına değil, ancak diğer tekniklerin yanı 
	sıra kullanılmalıdır.
	3.2.5 İşe Alım Kararı
	Eleman seçim sürecinin amacı kurumun aradığı özelliklere uygun 
	bireyleri belirleyerek işe alınmalarına karar vermektir. Gerçektende uygun 
	adayın seçimi temelde bir karar verme sürecidir. Karar verme ise bir fikir, 
	görüş, uygulama veya kişi konusunda uygun alternatifler arasından en 
	uygun olanını tercih etmektir. 
	Eleman seçimi sürecinde şimdiye kadar yürütülen çalışmalarda aday 
	hakkında çok çeşitli bilgiler elde edinilmiştir. Bu aşamada yapılacak iş, 
	ulaşılan sonuçlar arasında tercih yapmaktır [9]. Ancak bu personel seçimine 
	ilişkin son kararı temsil etmez. Bu kararın daha doğru olmasını sağlamak 
	için adayı yönetecek olan ilk amirin de görüşü alınır. Çünkü ilk amir, işi 
	teknik olarak daha iyi bilmektedir ve işe alınacak kişinin çalışmasından, 
	başarısından bizzat sorumlu tutulacak kişidir.
	3.2.6 Sağlık Kontrolü
	Sağlık raporlarından, işe alınan adaylarda sonradan ortaya 
	çıkabilecek güvenlik ve sağlık sorunlarının tespiti, iş güvenliği ve sosyal 
	güvenlik çalışmalarının planlanması ve yürütülmesinde yararlanılır.
	Özellikle son yıllarda ülkemizde de gündeme gelen, kendilerine
	belirli bir kontenjan ayrılan "özürlüler in özürlülük derecesinin saptanması 
	için de sağlık kontrolleri ve raporlarına gerek vardır [13].
	3.2.7 İşe Başlatma
	Seçilen personelin işe başlatılması, önemli bir aşamadır. Bu aşama, 
	işe alınan kişinin gerekli dokümanları insan kaynakları departmanına teslim 
	etmesi ve iş başı tarihinde ilgili departmanda görev almak üzere işletmeye 
	gelmesi ile başlar. Hava ÇAVDAR & Mehmet ÇAVDAR
	91
	Bu aşama ile ilgili olarak departman yöneticisi, daha önceden 
	bölüme yeni bir personelin alındığını diğer bölüm çalışanlarına duyurmuş ve 
	yeni elemanın başlayacağı tarih, ismi ve diğer bazı özellikleri hakkında bilgi 
	vermiş olması gerekmektedir. Bu gıyabi tanıştırma aşamasından sonra, 
	İnsan kaynakları departmanında gerekli işlemlerini tamamlayan kişi, ilgili 
	departman yöneticisine gönderilir. Yönetici elemanı karşılar ve ona 
	departmanla ilgili konularda kısa bir açıklama yapar.
	İşe başlayan personel ile ilgili bilgi hemen personel lojman 
	sorumlusuna aktarılır ve söz konusu kişi için eğer şirkette var ise personel 
	lojmanında yer bulunur ve diğer ihtiyaçlarını karşılayacak önlemler alınır. 
	Personel lojmanında kalacak kişinin, eşdeğer çalışanlarla aynı koşullara 
	sahip olmasına dikkat edilir.
	Daha sonra, departman yöneticisi ya da yardımcılarından biri yeni 
	işe başlayan personeli bölümün diğer çalışanları ile tanıştırır. İşe yeni 
	başlayan kişilere iş yerini ve koşullarını tanıması açısından bir oryantasyon 
	(işe alıştırma) eğitiminin uygulanması gerekir. Bu eğitimle yeni işe başlayan 
	kişiye işletme ile ilgili temel bilgilerin verilmesi amaçlanır.[14]
	4. SONUÇ
	İşgören bulma ve seçme süreci bir işletmenin yaşamını 
	sürdürebilmesini sağlayacak gerekli kişilerin belirlenmesinde büyük bir 
	öneme sahiptir. Bu sebeple işgören bulma ve seçme sürecinin başarılı 
	olabilmesi için ;
	a. İş analizinin doğru yapılması,
	b. Seçilen görüşmecilerin süreç ve işletme hakkında yeterli bilgiye 
	sahip olmaları,
	c. İşletme içindeki iş gücü, bilgi, yetenek, performans vb. konuların 
	yer alacağı bir envanter oluşturulması,
	d. İşletme dışından ihtiyaç duyulan kalifiye elemanlara ulaşmak için 
	doğru ilan verilmesi,İşletmelerde İşgören Bulma ve Seçme Aşamaları
	92
	e. Başvuran adayların vermiş olduğu belgelerin objektif olarak 
	incelenmesi,
	f. Son görüşme için seçilen adayların uygun kişiler olduğundan emin 
	olunması,
	g. Son görüşme sonrası seçilen adaylara doğru işe doğru adam 
	prensibi ile uygun işin teklif edilmesi,
	h. Kazanılan işgören bulma ve seçme tecrübeleri ile mevcut işgören 
	bulma ve seçim sürecinin iyileştirilmesi gerekir.
	Kısaca, işletmenin değer ve misyonuna uyumlu, işletmede çalışan 
	kişiler tarafından oluşturulan örgüt kültürüne uygun, analiz edilen spesifik 
	işi dolduracak kişinin araştırılması ve işin başarıyla yürütülmesi ile bu işi 
	başarmada insanları neyin motive edeceğini bulma ve işletmede işe verilen 
	önemin vurgulanması işgören bulma ve seçim sürecinin doğru bir şekilde 
	tanımlanması ve uygulanmasında temel konulardır. Ayrıca güçlü bir işletme 
	içi ve isletme dışı kişi yetenek, bilgi, tecrübe vb. konuların yer aldığı veri 
	tabanı oluşturmak işletmeye kuvvetli bir rekabet avantajı sağlayacaktır [15].
	KAYNAKÇA
	[1] YÜKSEL, Öznur; İnsan Kaynakları Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2000.
	[2]ALPUGAN, Oktay ve diğerleri, İşletme Ekonomisi ve Yönetimi, Beta Basım Yayın 
	Dağıtım, İstanbul, 1987.
	[3] SABUNCUOĞLU, Zeyyat, İnsan Kaynakları Yönetimi, Alfa Aktüel Basım Yayın 
	Dağıtım Bursa, 2008.
	[4] ÖRÜCÜ, Edip, Turizm İşletmelerinde Orta Ve Üst Kademe Yöneticilerin İşgören 
	Seçme Ve Değerlendirme Sürecindeki Eğilimleri (Marmaris Ve Çevresindeki Üç Yıldızlı 
	İşletmeler Örneği) D.E.Ü.İ.İ.B.F.Dergisi Cilt:17 Sayı:2, Yıl:2002.
	[5]AÇIKALIN, Aytaç, İnsan Kaynağının Geliştirilmesi, Pegema Yayıncılık, 2. Baskı, 
	Ankara, 2000.
	[6] Selçuk YALÇIN, Rasyonel Yönetim, Beta Yayınları, 5 Baskı İstanbul, 1994, s 27
	[7]İsmet MUCUK, Modern İsletmecilik, 14. Baskı, Türkmen Kitabevi, İstanbul, 2003
	[8] Tuğray KAYNAK, İnsan Kaynakları Planlaması, 2.Baskı, Beta Yayınları, İstanbul, 
	1996, s 83
	[9] FINDIKÇI, İlhami, İnsan Kaynakları Yönetimi, Alfa Basım Yayın Dağıtım, Bursa, 
	2000.
	[10] Hüseyin ÖZGEN., İnsan Kaynakları Yönetimi, Nobel Kitabevi, 2002, s.93-97
	[11] Turgay KAYNAK ve diğerleri, İnsan Kaynakları Yönetimi, İ.Ü. İşletme Fakültesi 
	Yayın No:276, 1998, s. 120–127.Hava ÇAVDAR & Mehmet ÇAVDAR
	93
	[12] Pınar GÖKLÜBERK ÖZLÜ, Hazır Giyim Sektöründe Personel Seçim Sürecine İlişkin 
	Bir Araştırma, Tekstil Ve Konfeksiyon, Sayı: 3 Yıl:2006 s. 202
	[13] Tugrul Kaynak, vd, İnsan Kaynakları Yönetimi. istanbul üniversitesi iktisadi 
	Enstitüsü Araştırma ve Yardım Vakfı No:7, 2. baskı. İstanbul, 2000, s.162
	[14] Aysun Şahan, İnsan Kaynakları Yönetiminin Tanımı İstanbul, 
	[15] Mehmet CİVAN, Cemalettin DEMİRELİ, işgören Bulma ve Seçme Sürecine Yonelik 
	Bir Araştırma, TÜHİS; Şubat 2004, ss17-33.