Telefon: 0224 220 84 24
Beden Dili Nedir? başlıklı makalemizde, Yapılan araştırmalara göre yüzyüze görüşmelerde ikna sürecini oluşturan maddelerin pasta paylarının> |Sözcükler %10| Vurgu ve ses tonu %30 | Beden dili %60 | şeklinde olduğunu belirtmiştik.
 
Aynı şekilde beden dili kullanımı için uzman olmamız gerekmediğini de söylediğimizi hatırlıyorum. Hepimiz hergün beden dilimizi kullanıyor ve beden dili çözümlemesi yapıyoruz zaten. Peki iş görüşmesinde beden dili nasıl kullanılmalı?
 
İlk bahsetmek istediğim madde Görüşme saati.
 
Görüşmeye nefes nefese kalacak şekilde son dakikada gidersek beden dilimiz hiç hoş şeyler söylemez. Dolayısıyla görüşme saatinden 15dk önce orada olmamız en sağlıklı zamanlamadır. Ne çok erken ne de çok geç. 15dk erken gelmek tavsiye edilen bir süredir.
 
Genellikle işe alım uzmanlarının iş görüşmesini gerçekleştirdiği odaları vardır. Odaya alınıp insan kaynakları personelini bekiyorsak, yani bizden sonra odaya girecekse ayağa kalkıp nezaket göstermemiz gerekmektedir. Hangi pozisyonda işe alınacağımızın hiçbir önemi olmaksızın bu davranışı sergilememiz gerektiğini düşünüyorum. Diğer bir alternatif odaya bizim ikinci sırada girmemizdir. Bu defa karşımızdakiyle tokalaşıp bizi oturmaya davet etmesini beklemeliyiz. Bu esnada genellikle oturacağınız sandalyeyi/koltuğu kendiniz şeçmeniz beklenir. Bu bir gözlemdir. Ne çok uzak ne de çok yakın bir oturma pozisyonu seçmemeliyiz.
 
Dik bir duruşla göz teması kurarak tokalaşmalıyız. Bazen tokalaşabileceğimiz bir ortamda olmayabiliriz. (Bu çok nadir görülen bir iş görüşmesi başlangıcıdır) Tokalaşırken karşımızdakinin elini parmak ucuyla değil normal bir şekilde kavramalıyız. Ne çok sıkıp kompleks gösterisi ne de gevşek bırakıp “güvensiz hissediyorum” mesajı vermeyiniz. Tokalaşmalarda bileğimiz üstte avucumuz yere paralel kalacak şekilde olmamalıdır. Beden dilinde bu tokalaşma şekli üstünlük mesajı verir. Aynı şekilde bileğimiz altta kalacak şekilde avuç içimiz yukarıya bakmamalıdır. Avuç içlerinin birbirine dikey eşit pozisyonda olması en doğru tokalaşma şeklidir. Bunu yaparken göz temasını sakın kaçırmayın!
 
İlk andan itibaren tebessüm sahibi olmalıyız. Sırıtmaktan bahsetmediğimi biliyorsunuz. Hafif bir gülümseme ortamı rahatlatır. Aynı zamanda pozitif enerji verir.
 
Kendinizi ifade etmenizin temeli göğüs bölgenizin açık, omuzlarınızın dik duruşundan geçer. Kollarınızı göğüs bölgesinde bağdaştırmanız iletişime kapalı olduğunuz  mesajını verir. Dolayısıyla kol bağlamak yerine avuç içlerinizi karşınızdakine gösterebilecek şekilde jestler kullanarak sözlerinizi destekleyin. Elleriniz sürekli masanın altında veya sürekli masanın üzerinde sabit kalmamalıdır. El ve kol hareketlerinde karşımızdakine avuç içi göstermek samimiyet ve güven duygusu besler.
 
Oturma pozisyonunuz herzaman karşı karşıya olmayabilir. Eğer b kenarına yani masanın yan tarafına oturmuşsanız
 
İş Görüşmesi
Alıcıya Dönük Olma
bedeninizi karşınızdakine çevirin. Dizlerinizi kırıp ayaklarınızı sandalyenin altına doğru çekmeniz heran kalkabilecekmişsiniz gibi bir mesaj verir. Bu durum rahatsız edicidir. İletişimi engeller. Bu yüzden ayaklar hafif öne doğru (abartmadan) iletişim kurulan kişiyi işaret etmelidir. Sürekli hareket eden bacaklar stres yaratır ve tedirginliği işaret eder. Bu yüzden bacaklarınızın ne yaptığından haberdar olun.
 
Görüşme sırasında çok kasıntı oturmamaya özen gösterin. Bacak bacak üzerine atmanın doğruluğu başvurduğunuz pozisyona göre değişiklik gösterir. Yine de en sağlıklısı hiçbirzaman bacak bacak üstüne atmamaktır.
 
Karşımızdaki bizi ilgiyle dinliyorsa bunu avuç içleri tavana bakacak şekilde jestlerinden veya eli yanağında parmağı tavanı gösterir duruşundan anlayabiliriz. Bunun gibi zaman zaman gözlerini birazdaha açması da ilginç bulduğu anlamına gelebilir. Öylesye iyi gidiyoruz.
 
Görüşme sizin için olumlu ya da olumsuz geçmiş olabilir. O an düşünceniz sadece tahmindir. Görüşme bitiminde aynı nezaket ve kibarlıkla karşı tarafın elini sıkmayı, tebessüm etmeyi ve göz teması kurmayı unutmayın. Salondan çıkarken diğer çalışanları, 15 dk beklerken tanıştığınız sekreter/danışmanı selamlamayı da unutmayın.
 
Bünyamin Kapıcıoğlu